Antik Yunan düşünürü olan Platon’un ideal bir devlet düzenini
anlattığı ve ilk ütopyalardan biri sayılan Politeia/Devlet adlı kitap,
Platon’un kadınlara ilişkin düşünceleri nedeniyle halen güncel bir
tartışma konusudur. Bazı çağdaş yorumcular Platon’un düşüncelerini ve
Devlet kitabını proto-feminist, bazıları ise anti-feminist bulmaktadır. Bu
çalışma Devlet kitabında ortaya koyulan ve kadınlar için eşitlikçi görünen
ideal düzenin asıl amacının, sınıflı toplumun devamını sağlayacak bir
adalet anlayışı yaratmak olduğunu gösterir. Platon tarafından kitapta
ortaya atılan adalet kavramı insan doğası, ruh ve akıl gibi kategorilerle
ele alınacak; antik dönemin kendine özgü cinsiyet bilgisi de bu
kategorilerle açıklanacaktır. Platon felsefesinde ruhun bedene önceliği,
üretim ve yeniden üretimi gerçekleştiren beden dünyasının doğal mekânı
olan “oikos”un kamusal alanla eş-uzamlı olmayan aşağı konumunu
garanti altına alır. Metinde amaç dönemin “oikos” (ev yaşamına) ve
kadınların konumlarına ilişkin bugün eşitlikçi olduğu ileri sürülen ideal
düzenin, antikiteye ilişkin tarihsel özgünlüğünü Platon’un Devlet kitabı
aracılığı ile ortaya koymaktır
Abstract
One of the first utopias published by the ancient Greek philosopher
Plato, Politeia/The Republic, describes an ideal state and is still a matter
of con-troversy today due to his ideas on women. While some modern
observers consider Plato's ideas and the Republic to be anti-feminist,
others disagree. The fundamental point of this work is to demonstrate
that the goal of the ideal order envisioned in The Repub-lic, which
appears equal to women, is to establish a solid notion of justice that will
guarantee the surviv-al of the class system. Human nature, spirit, and
mind are some of the categories that will be used to exam-ine Plato's
idea of justice throughout the book. These categories will also be used
to describe how ancient people understood gender in particular. Plato's
con-cept of the superiority of the soul over the body en-sures that the
"oikos," (household life) or natural space of production and
reproduction, is inferior to the public area that is not equally spaced
with it. In light of the "oikos" of the era and the status of wom-en through
Plato's The Republic, the goal is to demonstrate the historical originality
of that ideal order, thought to be gender equitable today